Sunday, April 22, 2007

seribu rasa..

smalam aku balik kg..jumpa abah kejap je..mlm tu aku urut kaki abah..sambil2 tgk af...lepas af abah masak pisang goreng...bestnye memalam dpt makan pisang goreng..tak banyak topik yang kiteorang borakkan..aku pun mcm da mati kutu je nak sembang2..aku sebenarnye tak pernah ucap perkataan sayang atau rindu kat abah aku...sikit pun tak pernah...Betapa la Tuhan mengetahui berapa banyak ribu ..jutaaa..trillionnn....aku sayang kat abah aku..tapi aku tak tawu kenape aku xleh nak ucapkan perkataan tuh..lidah kelu seribu bahasa...
sejak aku kecik lagi aku ngan abah mmg tak rapat sgt..mase aku kecik abah sibuk ngan keje je...nak sembang2 jarang sgt sbb adik bradik ramai kan..so abah tak leh layan sume org...die tau..keje..pastu balik umah..makan..tido...n keje balik...sesungguhnya abah dah terlalu banyak berjasa utk membesarkan aku n adik bradik yg lain...sejak aku kecil abah mmg tak pernah tunjuk kasih sayang kat anak-anak melalui perkataan..aku xpernah dgr abah ckp dia syg aku...tapi aku tau..abah mmg sayangkan aku melalui perbuatan dia..tak perlu bercakap..tapi cukup dgn perlakuan..aku tau tu...dan aku sgt2 memahami..
bila da dewasa nih..aku pulak jadi mcm abah...tak pandai nak ckp syg atau rindu walaupun hati memberontak..hati dirintih seribu rasa...sejuta kerinduan..tapi...semuanya tak pernah terucap...
kalau aku punya kekuatan....aku nak sgt ckp...aku sayang abah....
bila aku pandang abah...aku semacam rasa terhiris...aku mcm sedih..sbb saat2 mcm nih..abah takde tempat nak bergantung hidup melainkan kiteorang 7 beradik....abah takde tmpt nak mengadu sakit lelah...abah betul2 sunyi..aku tau..
dulu kiteorang suh abah kawin lain..bukan nak lepas tgn cuma mengharap ada org yg blh syg abah...bukan takde calon tapi abah yg tak nak.....abah kate..takut kalau dia kawin nanti..dia da tak sayang anak2..ntah brape juta kali abah berkorban untuk kiteorang 7 beradik....
bila aku dekat ngan abah...aku x pandai nak tunjuk aku syg dia..bila da jauh..betapa la hati nih selalu menangis bila teringat kat abah...aku kadang2 xpaham dgn diri aku...
kini..aku seperti ingin berlari...dan terus berlari..................

No comments: